تبلیغات
انجمن علمی مهندسی برق - الکترونیک واحد بناب - مطالب اسفند 1394
 
انجمن علمی مهندسی برق - الکترونیک واحد بناب
به عمل کار برآید...
درباره وبلاگ


کمیسیون تبلیغات و انفورماتیک
حضور شما را در وبلاگ انجمن
علمی مهندسی برق - الکترونیک
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
ارج می نهد.

eesabonab@gmail.com

مدیر وبلاگ : نینا امین نژاد
نظرسنجی
نظرتان در رابطه با ادامه ی فعالیت این وبلاگ چیست؟





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شرح مختصر : میکرو کنتر لر چیست؟ آی سی هایی که قابل برنامه ریزی می باشدو عملکرد آنها از قبل تعیین شده میکروکنترلر گویند. میکرو کنترل ها دارای ورودی –خروجی و قدرت پردازش می باشد. این کلمه از دو کلمه میکرو کنترلر تشکیل شده میکرو : می دانیم که این یک واحد یونانی است وبرابر با ۱۰ به توان منفی ۶ متر است.یعنی یک ملیو نیوم واحد است که خیلی کوچک است ولی واحدهای خیلی کوچکتر از این هم داریم که در الکترونیک مورد استفاده قررار می گیرند. کنترلر:که همه معنی ومفهوم آن این است که یعنی کنترل کننده به تعبیری یعنی” مغز” البته بدون تفکر فقط دستوراتی که به آن داده می شود را به نحو احسن انجام می دهد.

با میکروکنترلر چه کارهایی می توان انجام داد؟ این آی سی ها حکم یک کامپیوتر در ابعاد کوچک و قدرت کمتر را دارند بیشتر این ای سی ها برای کنترل وتصمیم گری استفاده می شود چون طبق الگوریتم برنامه ی آن عمل می کند این آی سی ها برای کنترل ربات ها تا استفاده در کارخانه صنعتی کاربرد دارد. تفاوت میکروپروسسر و میکرو کنترلرمیکروپروسسور یک پردازنده است برای کار باید به آن چیپ های حافظه وچیزهای دیگری را به ان اضافه کرد لحاظ هزینه بیشتر می شود به همین دلیل امروزه از میکروپروسسورها کمتر استفاده می شود اما این روزها میکروکنترلر های جدید با حافظه های زیاد تعداد تایمر زیاد پورت های زیاد وتنوع بسیار زیاد به بازار عرضه شده است.ست؟

آیا میکروکنترلر چیز جدیدی را با خود آورده است؟ جواب منفی است تمام کارهایی که ما با میکرو کنترلر می توانیم انجام بدهیم با قطعات دیگر هم می توانیم انجام بدهیم.

عیب میرو کنترلر : میکرو کنترلر دارای یک عیب کوچک است وآن سرعت پایین است ( از لحاظ سرعت برای کاربردهای خیلی محدودی میکروکنترلر مناسب نیست.)

فهرست :

آشنایی با میکروکنترلر
تفاوت های میکروکنترلر با سیستم کامپیوتر
قسمت های مختلف یک میکروکنترلر
خانواده های مختلف میکروکنترلر
میکروکنترلر های AVR
ویژگی های میکروکنترلر های AVR
میکروکنترلر ATMEGA32
خصوصیات ATMEGA32
معماری ATMEGA32
ترکیب پایه ها در میکروکنترلر ATMEGA32
محیط برنامه نویسی BASCOM
چند مثال عملی

منبع: پروژه دات کام

دانلود از سرور 4shared





نوع مطلب : ( بانک پروژه )، 
برچسب ها : AVR،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 23 اسفند 1394
نینا امین نژاد


ربات خودرو

احتمالا قصه‌های مختلفی از ربات‌ها و اینکه آن‌ها جای انسان‌ها را گرفته‌اند شنیده‌اید؛ قصه‌هایی که از بیکار شدن افراد می‌گویند. در حالی که این داستان‌ها امروزه کم و بیش چندان هم بی‌ربط نیستند، شرکت «مرسدس بنز» خبر از به کنار گذاشتن موجودات مکانیکی و استفاده از نیروی کار انسانی داده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، طبق گفته‌های این شرکت آلمانی، ظاهرا ربات‌ها نمی‌توانند تقاضای خریداران را برای سدان‌های سری S پاسخ دهند. برای مثال، این خودروها فقط روی تایرهای‌شان چهار نوع پیچ مختلف دارند. خریداران حتی می‌توانند تقاضای گرم‌کن لیوان یا بدنه‌ی فیبر کربن داشته باشند که آماده کردن‌شان چندان هم کار ربات‌ها نیست.

«مارکوس شیفر» (Markus Schaefer)، مدیر بخش تولید مرسدس بنز درباره‌ی تصمیم‌شان گفته است: “ربات‌ها نمی‌توانند شخصی‌سازی و تنوعی که ارایه می‌دهیم را انجام دهند. با استخدام افراد بیشتر، نه‌تنها آینده‌مان را تضمین می‌کنیم، بلکه هزینه‌های‌مان هم کاهش می‌یابد.”

شرکت مرسدس بنز این تغییر را در حالی انجام می‌دهد که شرکت‌های زیادی مشغول جایگزین کردن انسان‌ها با ربات هستند. طبق آمارهای فدراسیون بین‌المللی رباتیک (IFR)، تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۱٫۳ میلیون عدد ربات صنعتی در کارخانه‌ها به کار گرفته خواهند شد. فقط بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، تعداد ربات‌های استفاده شده در کارخانه‌ها نزدیک به ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال، شرکت مرسدس که روز به روز به آپشن‌های خودروهای‌اش اضافه می‌کند، نمی‌تواند ربات‌ها را برای شخصی‌سازی خودروها به کار بگیرد. ربات‌ها زمانی به درد می‌خورند که بخواهند یک کار تکراری را پشت سر هم انجام دهند.

شیفر می‌گوید: “تنوع کار با ماشین‌ها جور در نمی‌آید. آن‌ها نمی‌توانند خودشان را به سرعت با تغییر هماهنگ کنند.”





نوع مطلب : ( تازه ها )، 
برچسب ها : Robotic،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 10 اسفند 1394
نینا امین نژاد




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 اسفند 1394
نینا امین نژاد

کفش ورزشی جدیدی تولید شده که به ارتقای کیفیت تمرین‌های ورزشکاران، بهبود عملکردها و کاهش آسیبها کمک می‌کند.

این کفش که «آیوفیت» (IoFIT) نام دارد، در واقع یک گجت پوشیدنی هوشمند است که توسط شرکت Salted Venture طراحی شده است. این شرکت یک استارتاپ است که توسط سامسونگ پشتیبانی می‌شود.


ورزشکاران و کسانی که با دستگاه تمرین می‌کنند، به‌خوبی می‌دانند که تعادل داشتن و صحیح انجام دادن حرکات ورزشی تا چه اندازه اهمیت دارد. چون انجام اشتباه حرکت‌ها ممکن است آسیب‌های جدی و شدیدی به استخوان‌ها و ماهیچه‌ها وارد کند.

داشتن بر اساس همین تفکر طراحی شده و درست مانند یک مربی حرفه‌ای عمل می‌کند.

آیوفیت مجهز به چند حسگر حساس به فشار و یک اپلیکیشن مربیگری ورزشی است. این کفش هوشمند با کمک تکنولوژی‌ حسگر، تمامی اطلاعات مربوط به تعادل، حالت فیزیکی، نحوه‌ی انجام تمرین‌های ورزشی و وزن ورزشکار را ثبت و پیگیری می‌کند؛ سپس با ارجاع به این اطلاعات به ورزشکار کمک می‌کند تا کیفیت تمرین‌ها و حرکات اندام‌اش را، به خصوص هنگام تمرین با وزنه‌ها، دویدن یا بازی گلف، افزایش بدهد، درست بایستد و فشار مساوی را به پاهایش منتقل کند.

آیوفیت مجهز به اپلییکیشن است و وقتی ورزشکار این کفش را می‌پوشد، می‌تواند نحوه‌ی انجام تمرین‌ها و تاثیر این حرکات را روی نمایشگر دستگاه هوشمند خودش ببیند.

علاوه بر موارد مذکور، آیوفیت یک مربی و تحلیلگر حرکات هم هست. این گجت هوشمند، ویدیوهایی از تمرین‌های ورزشکار را ذخیره می‌کند و ضمن تحلیل و مقایسه‌ی آن‌ها، بازخورد و توصیه‌های تخصصی ارایه می‌دهد.

این کفش هوشمند با کمک تکنولوژی‌ حسگر، تمامی اطلاعات مربوط به تعادل، حالت فیزیکی، نحوه‌ی انجام تمرین‌های ورزشی و وزن ورزشکار را ثبت و پیگیری می‌کند.

منبع: UberGizmo و Digital Trends و Engadget





نوع مطلب : ( تازه ها )، 
برچسب ها : Samsung to launch IOFIT smart shoes،
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 2 اسفند 1394
نینا امین نژاد

گروهی از پژوهشگران و متخصصان رباتیک دانشگاه هاروارد، با الهام گرفتن از ویژگی انعطاف‌پذیری سوسک، ربات کوچکی ساختند. این ربات هم درست مثل سوسک اسکلت خارجی دارد و به خاطر انعطافش به راحتی می‌تواند از شیارهای باریک عبور کند.

آیا تا به حال شده به طور تصادفی روی یک سوسک پا بگذارید و با برداشتن پای‌تان در کمال تعجب، ببینید که این موجود هنوز زنده است؟ این حشرات در طول مسیرشان با موانع مختلف و شکاف‌های تنگ و باریکی رو به رو می‌شوند، اما همیشه به راحتی از این موانع و تنگناها رد می‌شوند. زنبورها هم به نوبه‌ی خود همیشه با موانعی مثل برگ و شاخه و گلبرگ‌ها مواجه هستند و چه بسا که بال‌هایشان به این موانع برخورد می‌کند، بدون اینکه آسیبی ببیند. حالا محققان تا حدودی پی برده‌اند که این موجودات چگونه خم می‌شوند، اما نمی‌شکنند.

نتایج تحقیقات آنها به خوبی نشان می‌دهد که چرا سوسک‌ها تا این حد جان‌سخت هستند و مقاومت بالایی دارند. «رابرت فول» (Robert Full)، یکی از زیست‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا و «کاوشیک جایارام» (Kaushik Jayaram)، یک دانشجوی دکترا، برای پی بردن به راز جان‌سخت بودن سوسک‌ها، آزمایشاتی روی آنها انجام دادند. فول و جایارام این حشرات را وادار کردند که از شکاف‌ها و تونل‌های بسیار کوچک و تنگ رد شوند و در عین حال از آنها فیلم‌برداری اسلوموشن می‌کردند. آنها همچنین وزنه‌هایی 100 گرمی را بر قسمت‌های مختلف بدن حشره قرار دادند و واکنش حشره را مشاهده کردند.

فول و جایارام پی بردند که این سوسک 9 میلی‌متری به روزنه‌ای به قطر 3 میلی‌متر نزدیک شده و ورودی آنها را با آنتن‌هایشان بررسی کرد. سپس سرش را فرو ‌برد و به دنبال آن پاهای جلویی‌اش را به داخل شکاف برد، و در نهایت بقیه‌ی بدن‌اش را به داخل کشید. در این میان، پاهای عقبی باز شدند، اما همچنان به هل دادن ادامه می‌دادند. در عرض یک ثانیه، این موجود، صحیح و سالم به سمت دیگر شکاف رسید. «استیسی کامز» (Stacey Combes) زیست‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، می‌گوید قابلیت فشرده شدن سوسک در نقاط تنگ، «از هر جانور دیگری که ما می‌دانیم، بسیار بیشتر است، البته به جز هشت‌پا». اما هشت‌پاها سرعت سوسک‌ها یا دیگر بندپایان را ندارند. فول می‌گوید: «حتی خرچنگ‌ها، عنکبوت‌ها و عقرب‌ها هم به راحتی همه جا می‌روند و تخریب‌ناپذیر هستند.»

مقاله‌ی جایارام و فول که این هفته منتشر شده، نشان می‌دهد که راز جان‌سختی سوسک‌ها در اسکلت خارجی محکم و در عین حال منعطف آنهاست. این پوسته از صفحات سخت، اما با قابلیت خم شدن تشکیل شده و می‌تواند انرژی را به پاهای سوسک منتقل کند. این صفحه‌ها با غشاهای کشسان به هم متصل شده‌اند و با فشرده شدن حشره در هم فرو می‌روند. در این حشره قسمتی وجود دارد که شبیه به ستونی از مهره‌ها عمل می‌کند و باعث می‌شود حتی در حالتی که پاهایش کامل باز شده، همچنان بتواند حرکت کند.

کارشناسان مکانیک زیستی می‌خواهند با الگو گرفتن از اسکلت خارجی و بال‌های سخت و منعطف این حشرات، روبات‌های مقاوم‌تری بسازند. «رابرت وود»، متخصص رباتیک دانشگاه هاروارد می‌گوید: «این حشرات خم می‌شوند، اما نمی‌شکنند. ما می‌خواهیم همین ویژگی‌ها را امتحان کنیم تا ببینیم که آیا ربات‌های ما هم به همان اندازه مستحکم خواهند بود یا خیر.»

راز جان‌سختی سوسک‌ها در اسکلت خارجی و در عین حال منعطف آن‌هاست. یک سوسک با قطر ۹ میلی‌متر می‌تواند از روزنه‌ای به قطر ۳ میلی‌متر رد شود.

در گذشته، اکثر مهندسان دستگاه‌هایی سفت و محکم یا تند و تیز طراحی می‌کردند تا بتوانند از خطر در امان بمانند. در خودروهای مدرن از یک روش سوم هم استفاده می‌شود، آنها با مچاله شدن، اثر ضربه‌ی وارد شده را جذب کرده و برای محافظت از سرنشینان آن، سازه را فدا می‌کنند. «دیوید هو»، یک مهندس مکانیک در دانشگاه صنعتی جورجیا می‌گوید: «طبیعت برای محافظت از خودش تاکتیکی را طراحی کرده که ما از آن بی‌بهره هستیم… مچاله شو و به مسیرت ادامه بده.»

«اندرو ماونت‌کسل» (Andrew Mountcastle)، محقق پسادکترا در دانشگاه هاروارد، در جریان نشست زیست‌شناسی تطبیقی و ترکیبی در پورتلند، عنوان کرد که ترکیب مشابهی از اجزای سخت و نرم در زنبورها هم مشاهده می‌شود. این ساختار باعث می‌شود که آنها از موانع هوایی جان سالم به در ببرند. او با استفاده با تکنیک فیلم‌برداری اسلوموشن از آنها فیلم گرفت و پی برد که بال زنبورها هنگام برخورد با مانع، خم می‌شود و سپس به حالت اول برمی‌گردد. او همچنین در این بال‌ها وصله‌ای از جنس نوعی پروتئین کشسان‌ به نام «رسیلین» (Resilin) مشاهده کرد که حدودا 65 درصد بال‌ را تشکیل می‌دهد. او و کامز این فرضیه را مطرح کردند که آن وصله عملکرد یک لولا را دارد.

ماونت‌سکل برای آزمایش فرضیه‌اش، راهی پیدا کرد که زنبور را روی یک موتور چرخشی قرار دهد و پی در پی به بال ضربه بزند. او نشان داد که بال زنبور بارها و بارها خم شد و به حالت اول بازگشت. وقتی که ماونت‌کسل بخش لولایی بال را جدا کرد، این بال دیگر خم نشد و بلافاصله از بین رفت. او و کامز همچنین پی بردند که بسیاری از حشرات لولای مشابهی دارند، اما بال‌ خرزنبورها، طراحی متفاوتی دارد. رگ‌هایی که بال این زنبور را نگه‌می‌دارند، نزدیک به بدنه‌ی آن متمرکز شده‌اند، در نتیجه سر بال منعطف می‌شود و می‌تواند از هر مانعی رد شود.

اسکلت خارجی سوسک و بال حشرات، هر دو، الهام‌بخش طراحی ربات هستند. جایارام رباتی به طول 75 میلی‌متر و به نام «کرم» (CRAM)، ساخته که همان اسکلت خارجیِ منعطف و شبیه به سوسک را دارد. پاها و ستون فقرات آن هم در حالت‌های فشرده و غیرفشرده کار می‌کنند. این ربات می‌تواند تا نصف ارتفاع‌اش فشرده شود، اما همچنان با سرعت 5 تا 10 برابر ربات‌های نرمی که قبلا ساخته شده‌اند، حرکت کند.

حرکت ربات در حالت عادی

حرکت ربات در حالت فشرده

ماونت‌کسل حالا به جایارام و وود ملحق شده تا بال‌های لولایی را در یک ربات پروازی به اندازه‌ی حشره به نام «روبوبی» (Robobee) نصب کنند. ماونت‌کسل در نشست پورتلند گفت که «طراحی آنها کار ساده‌ای نبود. آنها لولاهای ساده و خطی نیستند.» این گروه امیدوارند که این ربات جدید را تا بهار در دنیای واقعی آزمایش کنند. هو از طراحی ربات‌های الهام گرفته از حشرات استقبال می‌کند و می‌گوید «ساخت ربات با در نظر گرفتن آسیب‌های احتمالی، واقعا عالی است.»

منبع: Science Mag






نوع مطلب : ( تازه ها )، 
برچسب ها : Robotic،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 1 اسفند 1394
نینا امین نژاد